Museum open vanaf 1ste woensdag in april tot 1 november.

news \ 18Februari

Het museum gelukkig weer open.

Uithangbord Rooden Leeuw hangt weer

news \ 20Maart
Enige tijd geleden werd het uithangbord van herberg Den Rooden Leeuw aan de Kromme Hoek in Amerongen zwaar beschadigd door een voorbij rijdende trekker met hooiwagen. De afgelopen maanden is hard gewerkt aan het professioneel herstel van het oude, authentieke uithangbord. Dit prachtige werk werd verricht door schildersschool Nimeto uit Utrecht en Smederij Rombout uit Buurmalsen. De Heemkundige Stichting en het Tabaksteeltmuseum hebben, in overleg met de Rooden Leeuw , besloten het bord te adopteren en het te laten restaureren zodat het altijd behouden blijft voor Amerongen. Notariskantoor Olenz uit Veenendaal heeft aangeboden deze overeenkomst op te stellen. Op 20 maart 2019 ’s ochtends werd het bord door medewerkers van Smederij Rombout weer aan de gevel gehangen, waarna in de namiddag de officiële onthulling volgde. Voorafgaand aan de onthulling werd ten overstaan van alle genodigden de door Notaris Olenz opgestelde overeenkomst ondertekend door achtereenvolgens Gert te Roller en Petra Matthes, de huidige bewoners en eigenaren van de Rooden Leeuw en Betty van de Bosch en Han van der Pol, als vertegenwoordigers van het tabaksteeltmuseum en de Heemkundige Stichting, waarna Notaris Olenz de overeenkomst bekrachtigde door alle pagina’s van zijn paraaf te voorzien. Hierna vermaakte oud-bewoner van het pand Han van der Pol het gezelschap met een aantal leuke anekdotes uit de tijd dat hij en zijn broer Piet met hun ouders het huis, toen nog een boerderij, bewoonden. Daarna begaf het gezelschap zich naar buiten voor de officiële onthulling van het gerestaureerde uithangbord. De onthulling werd verricht door de voormalige bewoners van het pand; de broers van der Pol. Zij werden hierbij geassisteerd door de zoon van de huidige eigenaren die nadat het bord was onthuld, met bloemblaadjes, gestrooid vanuit een raam op de 1e verdieping, de plechtigheid een extra feestelijk accent gaf. Toen dit achter de rug was, konden alle aanwezigen binnen nog genieten van een lekker drankje en een hapje en ontstonden er diverse gezellige gesprekken over hoe het vroeger was. Nu het fraaie uithangbord weer in alle glorie op de gevel van de Rooden Leeuw prijkt ziet de Kromme Hoek er weer uit zoals het hoort.

news \ 31December

Tweede zaterdag in september: open monumenten dag.

De laatste pluk met Burgemeester Naafs.

diverse activiteiten

Nieuwe culinaire creatie

news \ 16Maart

Nieuwe culinaire creatie met Amerongse tabak.

23 februari jl. berichtten wij u dat chefkok Tommy Jansen van Restaurant Bentinck uit Amerongen bezig was met de ontwikkeling van een nieuw gerecht; duif gegaard in tabaksblad.
Nu kunnen wij u mededelen dat dit gerecht inmiddels op de kaart staat en dat diegenen die het hebben geprobeerd er zeer over te spreken zijn.
Het gerecht bestaat uit duif, gewikkeld in tabaksblad, daarna verpakt in een korst van zout en langzaam gegaard in de oven.
De diverse stadia kunt u zien op de foto's bij dit bericht.
Wij zouden zeggen breng eens een bezoek aan dit mooie restaurant en probeer dit gerecht van Amerongse bodem.

Voor dorpswandelingen: vraag informatie

news \ 27Februari

Amerongse Tabak gaat Culinair

news \ 22Februari

Chefkok Tommy Janssen van restaurant Bentinck in Amerongen heeft een bijzonder gerecht bedacht. Voor dit gerecht heeft hij een ingrediënt nodig wat zo mogelijk nog bijzonderder is, nl. tabaksblad. Dit nieuwe culinaire hoogstandje bestaat uit duif, gegaard in tabaksblad met een zoutkorst. Het tabaksblad wat hiervoor nodig is zal hij gaan inkopen bij het tabaksteeltmuseum.

Daar is immers altijd een behoorlijke hoeveelheid op voorraad en er wordt jaarlijks vers geoogst.

Op dit moment verkeert het gerecht nog in de experimentele fase, maar als het aanslaat zal het tabaksteeltmuseum dus jaarlijks een deel van haar oogst aan Restaurant Bentinck kunnen leveren.

Voor beiden zou dit een win-win situatie zijn en wij hopen dan ook dat deze nieuwe creatie van chefkok Janssen een succes zal worden.

Restaurant Bentinck is gevestigd in de stallen van Kasteel Amerongen. Er wordt op topniveau gekookt  waar bij men gebruik maakt van pure, eerlijke (streek)produkten en smaken.

Ooievaarsnest heeft weer jonge ooievaars

news \ 17Februari

Nieuw ooievaarsnest langs de Lekdijk

Op 17 februari 2018 is met vereende krachten door vrijwilligers van de Heemkundige Stichting en het Tabaksteeltmuseum een mooi nieuw ooievaarsnest opgericht langs de Lekdijk in Amerongen.

Dit gebeurde met de welwillende medewerking van landeigenaar Piet van de Pol en Loonwerkbedrijf Jan de Geer uit Leersum en werd mogelijk gemaakt door de gulle giften van diverse donateurs.

Het ooievaarsnest staat bij de Kromme hoek en de Rijndijk in Amerongen.

De ooievaars komen inmiddels alweer jaren op een rij terug om in het ooievaarsnest te nestelen.