Uithangbord Rooden Leeuw hangt weer

Nieuws \ 20.03
Enige tijd geleden werd het uithangbord van herberg Den Rooden Leeuw aan de Kromme Hoek in Amerongen zwaar beschadigd door een voorbij rijdende trekker met hooiwagen. De afgelopen maanden is hard gewerkt aan het professioneel herstel van het oude, authentieke uithangbord. Dit prachtige werk werd verricht door schildersschool Nimeto uit Utrecht en Smederij Rombout uit Buurmalsen. De Heemkundige Stichting en het Tabaksteeltmuseum hebben, in overleg met de Rooden Leeuw , besloten het bord te adopteren en het te laten restaureren zodat het altijd behouden blijft voor Amerongen. Notariskantoor Olenz uit Veenendaal heeft aangeboden deze overeenkomst op te stellen. Op 20 maart 2019 ’s ochtends werd het bord door medewerkers van Smederij Rombout weer aan de gevel gehangen, waarna in de namiddag de officiële onthulling volgde. Voorafgaand aan de onthulling werd ten overstaan van alle genodigden de door Notaris Olenz opgestelde overeenkomst ondertekend door achtereenvolgens Gert te Roller en Petra Matthes, de huidige bewoners en eigenaren van de Rooden Leeuw en Betty van de Bosch en Han van der Pol, als vertegenwoordigers van het tabaksteeltmuseum en de Heemkundige Stichting, waarna Notaris Olenz de overeenkomst bekrachtigde door alle pagina’s van zijn paraaf te voorzien. Hierna vermaakte oud-bewoner van het pand Han van der Pol het gezelschap met een aantal leuke anekdotes uit de tijd dat hij en zijn broer Piet met hun ouders het huis, toen nog een boerderij, bewoonden. Daarna begaf het gezelschap zich naar buiten voor de officiële onthulling van het gerestaureerde uithangbord. De onthulling werd verricht door de voormalige bewoners van het pand; de broers van der Pol. Zij werden hierbij geassisteerd door de zoon van de huidige eigenaren die nadat het bord was onthuld, met bloemblaadjes, gestrooid vanuit een raam op de 1e verdieping, de plechtigheid een extra feestelijk accent gaf. Toen dit achter de rug was, konden alle aanwezigen binnen nog genieten van een lekker drankje en een hapje en ontstonden er diverse gezellige gesprekken over hoe het vroeger was. Nu het fraaie uithangbord weer in alle glorie op de gevel van de Rooden Leeuw prijkt ziet de Kromme Hoek er weer uit zoals het hoort.